Hoe pas je eventmarketing toe?

Roeli Borrenbergs

Roeli Borrenbergs

Geplaatst op

5 minuten lezen

De kogel is door de kerk, want jouw bedrijf doet mee aan de Open Bedrijven Dag. Dan is het tijd dat je eventmarketing bij de ballen gaat pakken! Gelukkig doe je dat niet alleen, want wij als organisatie hebben al een heleboel voor je uitgewerkt. Toch zijn er ook nog stappen die jij kan doorlopen. (Nog geen idee wat eventmarketing is? Lees eerst onze blog: Wat is eventmarketing?)

Bepaal je doel(groep)

Het hoofddoel is bezoekers op jouw Open Bedrijven Dag. Toch zal jouw Open Bedrijven Dag ook een subdoel hebben. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

Dat subdoel bepaalt de gehele strategie voor jouw eventmarketing. Je doel zegt namelijk iets over de doelgroep die je wil aantrekken en elke doelgroep zit ergens anders. Wil je nieuwe medewerkers werven? Bedenk dan welke specifieke functies dit betreft. Dat zijn namelijk ook weer aparte doelgroepen. Wil je jouw product of dienst in de spotlight zetten? Voor wie is het product of de dienst bedoeld, ook dit is weer een specifieke doelgroep. Het laatste punt spreekt natuurlijk voor zich: je richt je op de familie en vrienden van je werknemers.

Bepaal je marketingmix

Top, je weet wie je graag op je evenement wilt hebben. Nu is het tijd om te gaan bedenken hoe je deze personen gaat bereiken en daar moet je dan de juiste marketingmix (samenstelling van verschillende marketingmiddelen) op loslaten.

Begin met deskresearch, ga gewoon eens Googelen waar je jouw doelgroep het beste bereikt (en dan het liefst regionaal natuurlijk). Misschien dat je daarna je onderzoek kan uitbreiden met fieldresearch. Ga eens vragen bij personen die binnen jouw doelgroep vallen: wat trekt jou naar een Open Bedrijven Dag en waar valt reclame jou het meeste op?
 

Wanneer je een beeld hebt van waar jouw doelgroep zich bevindt, kun je een mix van marketingmiddelen samenstellen. Dat kan er dan bijvoorbeeld zo uitzien:

Natuurlijk kan het geen kwaad om nog meer kanalen te betrekken bij jouw marketingmix. Maar op deze manier kun je wel je (eventuele) budget op de juiste plekken inzetten!

De boodschap

Hoppa! Nu weet je waar je moet gaan verkondigen dat jij deelnemer bent van de Open Bedrijven Dag. Dan heb je nog de vraag: wat haalt jouw doelgroep over om langs te komen? Dit stukje heeft zowel invloed op jouw programma op de dag zelf als de boodschap die je meeneemt in je eventmarketing. Hier een paar tips:

> Check voor meer tips rondom activiteiten onze blog: 15 ideeën voor jouw Open Bedrijven Dag

Zorg ervoor dat een bezoeker weet wat hij of zij kan komen ‘halen’. Iedereen heeft een drukke agenda en de ‘what’s in it for me’ moet de bezoeker overtuigen om zijn kostbare tijd bij jouw bedrijf te spenderen. Dan kun je alle bovenstaande tips verwerken in een mooie, compacte boodschap die je op verschillende kanalen deelt.

Planning 

Dan is het tijd voor actie! Je hebt je eventmarketing plan bijna klaar en nu is het tijd voor de finishing touch. Denk nog even goed na over de frequentie van je boodschap. Een bezoeker wordt niet met één post overtuigd om naar jouw Open Bedrijven Dag te komen, dat heeft meer tijd nodig. Zorg daarom dat je meerdere contactmomenten hebt. Dit kan met dezelfde boodschap, maar dan nét anders geformuleerd of je zorgt dat je op een andere manier vaker te zien bent. De onderstaande punten kunnen je daarmee helpen:

> Nog meer social tips? Check onze blog: Zo gebruik je social media als promotietool voor jouw Open Bedrijven Dag

Daarbij is planning een belangrijk onderdeel. Want wanneer ga je deze meerdere contactmomenten opzoeken? Het draait allemaal om opbouwen. Het kan geen kwaad om in januari al eens te laten weten dat je deelneemt aan de Open Bedrijven Dag, maar zorg dat je de frequentie van je content opbouwt. Oftewel: hoe dichter je bij het event komt, hoe meer contactmomenten je wilt.

Tijdens & na de Open Bedrijven Dag

Jouw Open Bedrijven Dag is niet afgelopen op de dag van het event. Ook dan is het belangrijk om keihard je best te doen om mensen naar je toe te trekken. Zorg dat je online zichtbaar bent door middel van bijvoorbeeld stories. Veel mensen bedenken de ochtend zelf pas dat ze op pad gaan. Zorg er daarnaast voor dat je wat foto- en videomateriaal maakt voor na het event.

Tip: Bedenk iets wat leuk is voor de bezoekers om te delen op social. Niets werkt zo goed als een bezoeker die met zijn eigen netwerk deelt hoe leuk jouw Open Bedrijven Dag is. 

Wanneer de dag voorbij is, kun jij nog een extra boost pakken door met je publiek te delen hoe leuk het was. Zo plant je alvast een zaadje voor het volgende jaar en geef je bezoekers weer een momentje om terug te denken aan hun leuke dag.

Dat was ‘m

Het was een hele waslijst, maar we verzekeren je: het is het meer dan waard! Wanneer jij met deze tips en stappen aan de gang gaat kan een bezoeker niet meer om je heen. Wil je sparren over een paar ideeën of heb je nog vragen? Dan kun je als deelnemer áltijd contact met ons opnemen.

NEEM CONTACT OP


Roeli Borrenbergs

Geschreven door

Roeli Borrenbergs

Coördinator Marketing & Events