Hoe pas je eventmarketing toe?
Geplaatst op
De kogel is door de kerk, want jouw bedrijf doet mee aan de Open Bedrijven Dag. Dan is het tijd dat je eventmarketing bij de ballen gaat pakken! Gelukkig doe je dat niet alleen, want wij als organisatie hebben al een heleboel voor je uitgewerkt. Toch zijn er ook nog stappen die jij kan doorlopen. (Nog geen idee wat eventmarketing is? Lees eerst onze blog: Wat is eventmarketing?)
Bepaal je doel(groep)
- Nieuwe medewerkers werven;
- Je product op dienst in de spotlight zetten;
- Vrienden en familie de kans geven om een kijkje achter de schermen te nemen.
Dat subdoel bepaalt de gehele strategie voor jouw eventmarketing. Je doel zegt namelijk iets over de doelgroep die je wil aantrekken en elke doelgroep zit ergens anders. Wil je nieuwe medewerkers werven? Bedenk dan welke specifieke functies dit betreft. Dat zijn namelijk ook weer aparte doelgroepen. Wil je jouw product of dienst in de spotlight zetten? Voor wie is het product of de dienst bedoeld, ook dit is weer een specifieke doelgroep. Het laatste punt spreekt natuurlijk voor zich: je richt je op de familie en vrienden van je werknemers.
Bepaal je marketingmix
Top, je weet wie je graag op je evenement wilt hebben. Nu is het tijd om te gaan bedenken hoe je deze personen gaat bereiken en daar moet je dan de juiste marketingmix (samenstelling van verschillende marketingmiddelen) op loslaten.
Wanneer je een beeld hebt van waar jouw doelgroep zich bevindt, kun je een mix van marketingmiddelen samenstellen. Dat kan er dan bijvoorbeeld zo uitzien:
- Facebook advertenties;
- Facebook organische berichten (zijn niet betaald uitgezet);
- Lokale winkels (zoals de bakker, de supermarkt of de kledingwinkels in het dorp);
- Een lokaal blad (dat kan een krant zijn, maar bijvoorbeeld ook de Uitstraling of de carnavalskrant).
Natuurlijk kan het geen kwaad om nog meer kanalen te betrekken bij jouw marketingmix. Maar op deze manier kun je wel je (eventuele) budget op de juiste plekken inzetten!
De boodschap
Hoppa! Nu weet je waar je moet gaan verkondigen dat jij deelnemer bent van de Open Bedrijven Dag. Dan heb je nog de vraag: wat haalt jouw doelgroep over om langs te komen? Dit stukje heeft zowel invloed op jouw programma op de dag zelf als de boodschap die je meeneemt in je eventmarketing. Hier een paar tips:
- Is het zeer aannemelijk dat jouw doelgroep kinderen heeft? Organiseer dan iets specifieks voor de kinderen. Zo trek je gelijk de ouders naar jouw bedrijf toe.
- Bestaat je doelgroep uit personen in een specifieke functie? Bedenk dan een leuke manier om deze werkzaamheden uit te lichten.
- Richt je je voornamelijk op studenten? Zoek dan bijvoorbeeld de samenwerking met een school op óf zorg dat zij daadwerkelijk het werk eens kunnen uitvoeren.
> Check voor meer tips rondom activiteiten onze blog: 15 ideeën voor jouw Open Bedrijven Dag
Zorg ervoor dat een bezoeker weet wat hij of zij kan komen ‘halen’. Iedereen heeft een drukke agenda en de ‘what’s in it for me’ moet de bezoeker overtuigen om zijn kostbare tijd bij jouw bedrijf te spenderen. Dan kun je alle bovenstaande tips verwerken in een mooie, compacte boodschap die je op verschillende kanalen deelt.
Planning
Dan is het tijd voor actie! Je hebt je eventmarketing plan bijna klaar en nu is het tijd voor de finishing touch. Denk nog even goed na over de frequentie van je boodschap. Een bezoeker wordt niet met één post overtuigd om naar jouw Open Bedrijven Dag te komen, dat heeft meer tijd nodig. Zorg daarom dat je meerdere contactmomenten hebt. Dit kan met dezelfde boodschap, maar dan nét anders geformuleerd of je zorgt dat je op een andere manier vaker te zien bent. De onderstaande punten kunnen je daarmee helpen:
- Kondig (online) aan dat je deelnemer bent. Dat doe je natuurlijk gemakkelijk door gebruik te maken van jouw persoonlijke social afbeeldingen;
- Maak op jouw Facebook- en/of LinkedIn pagina je eigen evenement aan, zo weet een bezoeker van je social pagina ook gelijk dat er wat te doen is;
- Content hergebruiken! Het kan, het mag én het werkt. Wanneer je een post opmaakt, kun je deze een paar weken daarna makkelijk nog eens delen.
- Bedenk een aantal verschillende manieren om jouw boodschap te formuleren. Bijvoorbeeld: ‘Doe mee met onze quiztour’, ‘ben jij een écht quizmaster?’ of ‘word jij de winnaar?’. Allerlei teksten die je op een ontwerp kunt plaatsen, maar de boodschap blijft hetzelfde. Het draait namelijk om de quiztour.
- Zoek interactie op met je doelgroep via je Instagram stories;
- Zet je personeel in als ambassadeurs, zorg dat zij jullie event content delen of beter nog: dat ze het zelf plaatsen;
- Verstuur je digitale uitnodiging via de mail, WhatsApp of print het uit en stuur ze op!
Daarbij is planning een belangrijk onderdeel. Want wanneer ga je deze meerdere contactmomenten opzoeken? Het draait allemaal om opbouwen. Het kan geen kwaad om in januari al eens te laten weten dat je deelneemt aan de Open Bedrijven Dag, maar zorg dat je de frequentie van je content opbouwt. Oftewel: hoe dichter je bij het event komt, hoe meer contactmomenten je wilt.
Tijdens & na de Open Bedrijven Dag
Jouw Open Bedrijven Dag is niet afgelopen op de dag van het event. Ook dan is het belangrijk om keihard je best te doen om mensen naar je toe te trekken. Zorg dat je online zichtbaar bent door middel van bijvoorbeeld stories. Veel mensen bedenken de ochtend zelf pas dat ze op pad gaan. Zorg er daarnaast voor dat je wat foto- en videomateriaal maakt voor na het event.
Tip: Bedenk iets wat leuk is voor de bezoekers om te delen op social. Niets werkt zo goed als een bezoeker die met zijn eigen netwerk deelt hoe leuk jouw Open Bedrijven Dag is.
Wanneer de dag voorbij is, kun jij nog een extra boost pakken door met je publiek te delen hoe leuk het was. Zo plant je alvast een zaadje voor het volgende jaar en geef je bezoekers weer een momentje om terug te denken aan hun leuke dag.
Dat was ‘m
Het was een hele waslijst, maar we verzekeren je: het is het meer dan waard! Wanneer jij met deze tips en stappen aan de gang gaat kan een bezoeker niet meer om je heen. Wil je sparren over een paar ideeën of heb je nog vragen? Dan kun je als deelnemer áltijd contact met ons opnemen.